کد مطلب:193126 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:90

معنی کلام امام صادق: «علم ما آینده و نوشته شده و الهام و القاء است» چیست؟
امام صادق - علیه السلام - همیشه می فرمود: دانش ما آینده، و نوشته شده و الهام در دل، و القاء در گوش است. و نزد ما است جفر سرخ، و جفر سفید، و مصحف فاطمه - سلام الله علیها -. و نزد ما است جامعه كه در آن تمامی چیزهائی است كه مردم به آن احتیاج دارند، از حضرت صادق - علیه السلام - درباره ی معانی این كلام سؤال شد.

حضرت فرمود: اما غابر پس علم به آنچه كه در آینده می شود، و اما مزبور علمی است به آنچه كه شده (گذشته) و اما نكت در قلوب پس آن الهام است، و اما القاء در گوش پس آن سخن گفتن ملائكه است كه گفتار آنان را می شنویم ولی خودشان را نمی بینیم.

و اما جفر سرخ پس ظرفی است كه در آن سلاح رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - است و آن از ظرف مزبور خارج نمی شود مگر هنگامی كه قائم ما اهل بیت - علیهم السلام - قیام كند.

و اما جفر سفید پس ظرفی است كه در آن تورات موسی و انجیل عیسی و زبور داود، و كتابهای اولیه خدا است.

و اما مصحف فاطمه - سلام الله علیها - پس در آن می باشد خبر هر چه واقع خواهد شد، و نامهای (همه ی) آنهائی كه تا روز قیامت حكومت خواهند كرد.

و اما جامعه پس كتابی است كه طول آن هفتاد ذراع است به املاء پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - از دو لبان مباركش، و دستخط علی - علیه السلام - است، و به خدا در آن هست هر چه مردم تا روز قیامت به آن نیاز دارند حتی دیه خراش، و (حكم جنایتی كه به) یك شلاق و نیم شلاق نیاز دارد. [1] .


[1] ارشاد المفيد: 257، احتجاج الطبرسي: 203، بحارالأنوار: ج 26 ص 18 ح 1.